Hirek
2023. október 20-án, Budapesten került megrendezésre a 27. Országos Óvodapedagógiai Szakmai Konferencia, amelynek fókuszában a gyermekközpontú tevékenységszervezés állt. Bíró Gyula, a Pedagógiai Kar Gyermeknevelési és Módszertani Tanszékének oktatója, az egyetem Gyakorlóintézményének igazgatója, „A lényeg lényege..” címmel tartott előadást.
Az előadás kísérletet tett a külső világ tevékeny megismerése területének értelmezésére, hangsúlyozva a komplexitást, fókuszba helyezve a matematikai nevelést, annak helyét, szerepét, célját, feladatait, tartalmát, módszereit, eszközeit. Az előadás láttatni kívánta, hogy bár az alapprogram a matematikai nevelést önálló tevékenységi formaként nem említi, de a környezetismerettel és környezeti neveléssel szintézist alkotva, összefonódva épít a gyermek aktivitására, érdeklődésére, tapasztalatszerzésére a közvetlen és tágabb természeti-emberi-tárgyi környezet formai, mennyiségi, téri viszonyainak megismerésére. A környezet felfedezése során matematikai tartalmú tapasztalatoknak és ismereteknek is birtokába jut a gyermek, felismeri a mennyiségi, alaki, nagyságbeli és téri viszonyokat: formálódik ítélőképessége, fejlődik tér-, sík- és mennyiségszemlélete. Kiemelten figyelembe véve a matematikai jellegű tevékenységekhez való pozitív viszonyulást.
Az előadás röviden reflektált az óvodapedagógus feladatára, hogy hogyan tegye lehetővé a gyermek számára a környezet tevékeny megismerését, és folyamatosan biztosítson spontán és szervezett tapasztalat- és ismeretszerzési alkalmakat.
Az előadás fontosnak tartotta annak megerősítését, hogy az óvodai nevelés gyermekközpontú, a gyermek mindenekfelett álló érdekét hangsúlyozza, és a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására törekszik.
„Célunk annak a pedagógiai kultúrának a megerősítése, és óvodakép víziónak a bátorítása, amely az „óvodásabb óvodát”, és az „óvodásabb iskolát” fogalmazza meg, láttatja.
Az előadás végére, ha a lényeg lényegére nem is világítottunk rá, de mindenképpen megállapítjuk, hogy a lényeg lényege lényegében lényegtelen.