Hirek

Dr. Thékes István előadása a mesterséges intelligencia és a nyelvtanulás kapcsolatáról a Pedagógiai Értékelési Konferencián

Április 10-én a Pedagógiai Értékelési Konferencia keretében tartott előadást Dr. Thékes István, a Gál Ferenc Egyetem főiskolai tanára, aki a mesterséges intelligencia (MI) nyelvtanulásra gyakorolt hatásait és az ezzel kapcsolatos legfrissebb empirikus kutatásokat mutatta be.

Az előadásban három fő MI-alapú eszközt vizsgált: a chatbotokat, a gépi fordítási rendszereket és a szöveggeneráló alkalmazásokat. Az elhangzottak alapján e technológiák egyre nagyobb szerepet kapnak a nyelvtanítás és -tanulás kiegészítésében, különösen az olyan digitális környezetekben, ahol személyre szabott tanulási útvonalak kialakítása a cél.

Dr. Thékes átfogó szakirodalmi áttekintésében olyan hazai és nemzetközi tanulmányokat mutatott be, amelyek 2020 után jelentek meg, és amelyek az MI nyelvoktatásban betöltött szerepét vizsgálják. Az előadás központi kérdése az volt: lesz-e a jövőben szükség nyelvtanárokra, ha az MI eszközök ilyen ütemben fejlődnek? A válasz nem egyértelműen igen vagy nem: a kutatások alapján az MI támogatni és hatékonyabbá teheti a nyelvtanulást, azonban a tanárok szerepe nem szűnik meg – inkább átalakul. A hangsúly az MI-eszközök oktatási integrációján és a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztésén van.

Az előadás külön érdekessége volt, hogy nemcsak tudományos igényességgel összegezte a jelenleg elérhető kutatásokat, hanem a gyakorló tanárok és oktatáspolitikai döntéshozók számára is irányt mutatott a technológia pedagógiai alkalmazhatóságáról.

További hírek
Cimkék